לבירורים חייגו: 02-6418682

מסלולי סיורים בעין כרם ומסלולי טיול בעיר העתיקה בירושלים

מסלולי טיולים בעין כרם, חוויה נפלאה לכל המשפחה ולמטייל העצמאי.

 

1 – מסלול סיור בעין כרם החבויה מהעין.

הכפר העתיק עין כרם מוכר בזכות יופיו המרהיב המשלב צריחי כנסיות ומסגד, בניה עתיקה ובעיקר מרחבים מוריקים.
עין כרם התקדשה ליהדות היות והיא מזוהה כמקום ממנו נלקחו אבני המזבח לבית המקדש השני ולנצרות בזכות היותה מקום הולדתו של יוחנן המטביל וביקורה של מרים כאן בהיותה בהריון.
היום נטייל במתחם שאינו מוכר לקהל, אך מהווה את תמונת הנוף המרשימה ביותר בעין כרם – מתחם המוסקוביה בשמו הערבי השגור בפי כל או בשמו הרוסי גורני שמשמעותו- ההררי.

ההר עליו יושב מנזר הנשים המסוגר הינו הגבוה בהרי ירושלים- הר אורה והוא נישא לגובה של 848 מטר מעל פני הים ולכן ההליכה בעין כרם מלווה בעליה. למרות זאת סיורינו זה יהיה בסימן ירידה. הכניסה למנזר הנישא הינה דרך בית חולים הדסה עין כרם. מגיעים לאזור המעונות מהכניסה הראשית לבית החולים. לוחצים בפעמון ומתפללים שיפתחו. דובר רוסית יכול להקל על המשימה. שעות הביקור הנוחות לנזירות הן 10.30 עד 12.00 או 14.00 עד 16.00 .
חשוב להגיע בלבוש צנוע ועדיף חצאיות לנשים.

במתחם 3 כנסיות. הבולטת שבהן היא גם החדשה והישנה שבהן- הכנסייה של הנסיכה יליזביטה.
במתחם עוד כנסיה חבויה בתוך מערה גדולה ולפי המסורת הפרבוסלבית זו היא מערת הלידה של יוחנן המטביל. וכן ישנה כנסיה בלב הכפר הרוסי שהיא הנגישה יותר וגם זו שנמצאת בשימוש יום יומי.
לאחר שנים שהמנזר היה מנותק מאמא רוסיה כספים רבים מושקעים בשיפוצו כיום. לצערי זה פגע בקסם שהיה לפני השיפוצים כשהטראסות הישנות לצד שבילים צרים המובילים לבתי אבן צבועים בלבן וצהוב יצרו תחושה שנמצאים בארץ רחוקה ובזמן קדום. גם כיום הקסם של מקום רחוק וזר בזמן אחר נמצא עדיין במנזר.
בהליכה משביל הכניסה מהר מאוד מתגלות הכיפות המוזהבות בזהב 24 קראט במלא הדרן. 4 קטנות ואחת גדולה ומרכזית .יש אומרים שהגדולה מסמלת את ישוע והקטנות את 4 כותבי הבשורה בברית החדשה. נוהגים לכנותם בצלים, אך ניתן לראות בהם שלהבות של נרות. הנסיכה הגרמניה אליזבט נישאה לקרוב משפחתה סרגיי-שניהם מצאצאיה של המלכה ויקטוריה בבריטניה.

בביקורם בארץ ב-1888 החליטה הנסיכה לבנות בעין כרם את הכנסייה הגדולה והיפה בכנסיות הפרבוסלביות בארץ הקודש.
יליזביטה נרצחה יחד עם שאר בני משפחת הצאר ושנים עמד כאן בניין חרב ללא גג שקראנו לו הכנסייה הבלתי גמורה של יליזביטה והנה לאחרונה בסיועו של ראש הממשלה לשעבר אריק שרון הושלמה בנייתה בדיוק בהתאם לתוכניות הישנות.בימי חג הכנסייה משמשת לפולחן ואף הפטריארך מבקר בה ואילו ביום יום משתמשים בכנסיה שבלב המנזר. שבילי מדרגות מובילים עד לרחבת הכנסייה של יליזביטה ומשם נשקף נוף מרהיב אל עין כרם, הר הרצל והרי ירושלים כולל סכר בית זית. עיטורי מוזאיקה נמצאים בקירות החיצוניים וחלונות פסיפס עגולים בראשי הקירות. אומנים הגיעו מאוקראינה לבצע את אומנות המוזאיקה.
שימו לב לפעמונים הקטנים והגדולים בצידה המזרחי.

במורד המדרגות עד לתחתיתם ניתן להגיע לבית קברות ציורי הטומן בחובו סיפורים מרתקים כולל סיפור הרצח של 2 הנזירות שהתרחש בשנת 1983 כהתקף של סינדרום ירושלים. נסו לשכנע את הנזירה בכנסיה הפעילה לפתוח לכם את הדלת התחתונה שליד בית הקברות ולצאת ביציאה הסמוכה לכנסיית הביקור.
היציאה בד"כ היא מהמקום בו נכנסתם. ניתן לחזור אליו דרך השביל הראשי הנישא מעל הכנסייה הפעילה ולאחר מספר מטרים תהיה פניה ימינה שתוביל אתכם לכנסיה פתוחה עם איקונות של זכריה ואלישבע בדמותם של יהודים דתיים מזרחיים. השביל ממשיך אל שער היציאה.

בעין כרם חבויים עוד אוצרות רבים של עצי חרוב ענקיים. עצי זית בני אלף שנים ומעל הכול אוצרות זהב בקירות הבתים.
טיול קבוע מתקיים מדי שישי ושבת ב-1000 בבקר. יוצא מהמעיין שבלב הכפר.

 

2 – מסלול סיור למטייל העצמאי בעין כרם, בין כנסיות ומנזרים.

נתחיל את סיורינו במעיין מרים. מרים אם ישוע ביקרה בכפר בהיותה בהריון והשתמשה במימיו.
המעיין הינו מעיין שכבה ונקבת המעיין ראשיתה בתקופת בית שני.
מול המעיין שביל המוביל לכנסיית הביקור היפהפיה שראשיתה מהתקופה הביזאנטית ואילו הכנסייה הנוכחית המעוטרת בציורי קיר של ואגריני נבנתה בשנת 1954. על קירות החצר תפילתה של מרים שנאמרה בהיותה בעין כרם בעת פגישתה עם אלישבע, אמו של יוחנן המטביל.


לאחר שתחזרו למעיין, תפנו שמאלה לכיוון כנסיית סנט ג´ון. בכנסייה נמצאת מערת הלילדה של יוחנן וניתן לראות כיצד הכנסייה הנוכחית נבנתה במאה ה-18 גל גבי כנסיות קדומות ואפילו מקווה טהרה יהודי. על קירות החצר מצויה תפילתו של זכריה הכהן, אביו של יוחנן המטביל, אותה נשא בעת בית המילה של בנו. פנינה יפהפייה בעין כרם היא מנזר האחיות ציון המתפקד גם כבית הארחה. גינתו היפה, השבילים הציוריים ובית הקברות האוצר בחובו סיפורים מדהימים, מהווה השראה ליוצרים רבים.

מנזר האחיות ציון סגור בין השעות 12.00-14.30 וביום ראשון.
מנזר סנט ג´ון וכנסיית הביקור סגורים בין 11.45-14.30

 

3 – מסלול סיור בעין כרם עסיס רימונים, צלילי פעמונים ופיוטי סליחות.

עין כרם הינו כפר עתיק יומין החבוי בעמק בין הרים ומעליו מתנוססים צריחי הכנסיות .
לא סתם קיימו כאן את פסטיבל מוצרט. עין כרם הזכירה להם ביופייה את זלצבורג באוסטריה.
כל המבקרים בעין כרם נשבים ביופי הכפר, בדירות האירוח הממקמות בבתי אבן עתיקים אל מול הנוף המרהיב של הרי ירושלים המוריקים,כיפות הזהב הבוהקות והגינות עם עצי הפרי .
בראשית עונת הסתיו עצי התאנה גדושים בתאנים מלאות עסיס. עצי הרימון כורעים תחת נטל הרימונים האדומים המתפקעים ונוטפים. פרי התאווה הפסיפלורה תלוי לו על הגדרות מחכה להיקטף.


לעין כרם חייבים לבוא לפחות לשני לילות ובעיקר באמצע השבוע. שפע הברים והמסעדות מסבירי פנים יותר באמצע השבוע. המסעדות מפנקות את האורחים בעשרה אחוזי הנחה ובארוחות בקר מצוינות ומוזלות.
עין כרם היא גם קרובה וגם מאפשרת תחושה של חול, של מקום שונה, ציורי, מרתק. הביקור בגן מנזר האחיות ציון הוא כמו ביקור בגן העדן הנסתר ,הליכה לחרובים העתיקים מעל עמק התימנים מאפשרת תצפית מרהיבה והדרת קודש למי שברא את הטבע המיטיב הזה. בעין כרם עצי זית בני 1200 שנים – יחידים במינם בעולם, שפע של עצי תות שמאפשרים צל רחב וטוב וגם פרי עסיסי בשלהי האביב.


למגיעים בסופי השבוע יש קונצרטים קבועים במרכז המוסיקה עם נגנים מצטיינים מידי שישי ושבת.
מידי שישי ושבת ב-10.00 בבקר מתקיים טיול עם דודו עין מור , מורה דרך מקומי ומספר סיפורים נפלא. ההרשמה היא באתר של אגדת עין כרם. בלילות אלול ניתן להצטרף לטיולי הסליחות המרגשים ולילות התרת הנדרים והכפרות
בעין כרם גרים אומנים רבים. ניתן לבקר בבתיהם וליהנות מיצירותיהם-הסטודיו המדהים של אהרון בצלאל-פסל מרשים. נמצא לאורך רחוב עין כרם ופתוח מיום רביעי ועש שבת כולל. אצלו בסטודיו נמצאת תכשיטנית המפליאה ביצירות זכוכית מעשה ידיה משולבים עם זהב. יצחק גרינפילד נמצא ברחוב האורן ומפליא בציוריו לתאר את עין כרם וירושלים. רות חביליו מציירת על אריחי חרסינה ונמצאת בסמטה ציורית ליד מנזר סנט גון בתוך חצר ים תיכונית עם גפן משתרגת. עדינה סולומונוביץ ואבידע איילון ואילת פרוהמן מקדרות כלים מרשימים.
את היום הראשון תקדישו לטיול טבע או שיטוט בינות לסמטאות ולמינזרים. בדירות הנופש תמצאו מפה למטייל העצמאי. את היום השני תקדישו לשבילי הטבע החובקים סודות מופלאים של עצים עתיקים,שבילים רומאיים,בוסתנים מלאי עצי פרי,בריכות של מעיינות מפכים. הכנו לכם מפה שקראנו לה סודות עין כרם . תמצאו אותה באגדת עין כרם או תבקשו מבעלי הצימרים.


אם אתם מתעקשים להגיע לסוף שבוע אתם חייבים להגיע כבר בחמישי כי בשישי בבקר תוכלו לטרוף את עין כרם עם חויה קולינרית מרשימה. עתליה עין מור מארחת בביתה הצופה לנוף הכי מדהים לארוחת בראנצ עשירה. ארוחת בופה מופלאה מהיותה שף קונדיטור שעבדה בארקדיה וב 1868. דוד לאור פותח את ביתו למכירת הקראוסונים ומיטב העוגות האחרות שלמד להכין בקורדן בלו בפאריז, סימה השוקולייטרית מוכרת את יצירותיה המופלאות בעין כרם המתוקה, אורי גת החשמלאי מוכר בפתח ביתו את הלחמים הנהדרים והריבות מעשי ידיו. אצל גילי הירקן תמצאו מעדנים שאשתו מבשלת לשבת וגם חלבה מצויינת, לחמים וגבינות משובחות, כמו בכל כפר צורפתי –קחו לכם סל או עגלת קניות ועברו בין האופים, הבשלנים והאומנים.
אם חשקה נפשכם ביין משובח הגיעו לעין כרם בדרכים הצדדיות העולות מאשתאול לצובה או מבית שמש לבר גיורא. לאורך הדרך יקבים מהטובים בארץ ובעולם-יקב קסטל, פלאם, צובה,. בבר גיורא זאב דוניא יטעים אתכם ביין מהסרטים-תלכו ותבינו. תוכלו גם לבקר בחוות העיזים של שי זלצר בסטף או בהר הרוח אצל דליה וחיים הימלפרב.


את הכול תקנחו בצלילי הפעמונים של עין כרם שינעימו את שהותכם בכפר שהינו אחד המקומות היחודיים בעולם. בעל היסטוריה יהודית, נוצרים ומוסלמית מדהימה. בטיול תוכלו לשמוע את סיפורי האהבות המרתקים שהתרחשו בין כותלי הבתים וגם על הנזירות שעד היום רואות עצמן יהודיות. תיהנו משלווה סטואית עם מורי היוגה הגרים בכפר ועם שפע המטפלים המצויינים שיעניקו לכם פינוק מקצועי. עכשיו נותר לכם לבוא בשני ושלישי שלא מוצפים באלפי מבקרים או בחמישי ושישי ולהלך בין האופים, האומנים והבשלנים.

 

4 – מסלול טיול  מומלץ בשבת לכל המשפחה בעין כרם.

לכל עונה היופי משלה. עין כרם , כפר עתיק יומין המעוטר בטראסות שבסיסן עוד מהתקופה הכנענית, הוא כפר ציורי עם היסטוריה יהודית ונוצרית משמעותית.

בעונה זו של השנה ניתן ליהנות מפריחת הסתווניות ועוד מעט הכרכומים וממש עכשיו קירות הבתים נצבעים בבורדו על ידי הגפנית המטפסת. כמה בתים כאלה ניתן לראות ברחוב האורן ורחוב האחיות.

את טיולינו הפעם נתחיל רגלית מהר הרצל דרך שביל מרקוביץ הנמצא בתחילת דרך הזיכרון. מיד אחרי חלקת הנטיעות שבה תוכלו להכיר את דגלי המדינות שנציגן נטעו את העצים

תראו גת עתיקת יומין מצד שמאל לשביל . עם הירידה מטה תגיעו ליער עם עצי מאכל, תות, תאנה וזית. סופו של השביל בין 2 הקילומטר יביא אתכם אל בתי הכפר היפה שהוכר על ידי איקומוס ישראל כאתר מורשת עולמית.

לכו לאורך חומת הצלפים כלפי מטה ותגיעו לכיכר הקסטל. לצד הכיכר שלושה בתי כנסת. שניים מהם תימנים. מימין לכיכר נמצאות מדרגות גן עדן שיובילו אתכם אל עמק התימנים. 97 מדרגות שיורדות בשביל קסום . 5 חמולות רב דוריות של יהודים שהתיישבו בכפר ועלו מתימן, חיות כאן. עד היום 2 רועות צאן שגם מגבנות גבינות נהדרות, ממשיכות את מסורת ההורים.

בעין כרם משפחות רבות מארחות ומספרות על התרבות שלהן, על המאכלים ועל המקורות, לרובם ניתן להגיע בתאום מראש או בפסטיבלים בהם הבתים פתוחים לקהל הרחב. מול כיכר הקסטל נמצא המתחם המדהים הנקרא "בחפץ כפיה", כאן לומדים מלאכות עתיקות כגון טווייה, אריגה, קליעה ועוד. חנות קטנה מוכרת את התוצרת המקומית.

משמאל למתחם שביל המחבר לדרך האחיות ובקצה הדרך היפה נמצא גן עדן חבוי מאחורי חומות גבוהות- הגן של האחיות ציון. המקום משמש כבית הארחה ובראשית דרכו היה בית יתומות. היתומות הובאו מלבנון לאחר מלחמת האזרחים בין הדרוזים לנוצרים במחצית המאה ה19. מקים המנזר, אלפונס רטיסבון, יהודי מומר, התווה למסדר יעוד של קרוב בין הדתות. הנזירות וגם הנזירים, לומדים ומלמדים יהדות. כנסו לגן היפה, תיהנו מהצמחייה ובעיקר מהשלווה ששורה בו. הרבה סדנאות רוחניות מתקיימות בין כתליו. גשו לצידו המערבי ממנו נשקף נוף יפיפה אל הרי ירושלים ואל המדרון הדרומי עם המנזר הרוסי העטוי כיפות זהב ושאר הצריחים הנישאים על המדרון.

7 מנזרים יש בעין כרם המנציחים את לידת יוחנן המטביל וביקורה של מרים אם ישוע, כאן, בהיותה בהריון.

המשיכו בטיולכם לכיוון רחוב האורן, בדרככם תחלפו על פני הכנסייה היוונית שהייתה בית התפילה של נוצרי עין כרם עד קום המדינה. במידה ואתם לבושים צנוע, לחצו על הפעמון ואם מזלכם יאיר, הנזיר חריטון יפתח את השער. הכנסייה הבלתי פעילה מלאה בציורי קיר המנציחים סיפורים מהמקרא והברית החדשה. מיד בכניסה על הקיר מימין מצוירים 3 המלאכים עם אברהם ושרה וכן עקידת יצחק . .גם הוריו של יוחנן היו עקרים ואביו הכוהן צחק כשהתבשר על הלידה הקרבה. על הקיר משמאל לבמה והאזור המקודש, נמצא אליהו הנביא ומעליו יוחנן שמטביל את ישוע במי הירדן ומבשר עליו כעל המשיח של עם ישראל. וכך מציור לציור ,העלילה מתפתלת.

ביציאה ממתחם הכנסייה ,ממול השער נמצאת סמטה ציורית ,מעגל הנקבה שממנה ניתן להגיע לבוסתן היפיפה של עין כרם. מזה למעלה מעשר שנים קומץ מתושבי עין כרם מתכנסים בימי שישי ומשקמים את הטראסות , את הצמחייה המקראית, גרמי המדרגות ושותלים פרחים וצמחי תבלין. ניתן לנוח בסוכות היפות או לקיים פיקניק נחמד בינות לטראסות . בכל עונה ישנם פירות שונים שניתן לקטוף ולאכול. בימי החורף, עם רדת הגשמים נוצר נחל ומפלים יפים.

מעל הבוסתן נמצא מעיין מרים. לאוהבי האתגר מומלץ לזחול בנקבת המעיין ולהגיע אל מקור נביעת המים. 2 נביעות יש למעיין שזורם כל ימות השנה. כיום השפיה מאוימת על ידי הבנייה המתוכננת של הבסיס של מכללות צה"ל ומלון סמוך שעלול להבנות לצידו ומעליו.

זה הזמן לאכול דבר מה באחת מהמסעדות הנמצאות במבנים היסטוריים ברחוב המעיין שכולו היה פנימייה לילדים, שורדי שואה. הפנימייה הוקמה על ידי רחל ינאית בן צבי ולימים התמקם כאן בית הספר החקלאי עין כרם. לצד המעיין היה ביתו של המוכתר. המקום הוקם על ידי פרופסור אלכס תמיר שנפטר לאחרונה ופרופסור ברכה עדן, זוג פסנתרנים ידועי שם. בכל שישי ושבת מתקיימים כאן קונצרטים. כאן מסתיים טיולינו הפעם.

גם לאחר 45 שנות מגורים בכפר העתיק הזה , אני עדיין נפעמת מיופיו ויחודו. מי ייתן ופרנסי העיר ישכילו לשמור על הכפר התנכ"י, החי , האחרון בארץ.

מסלולי טיול בעיר העתיקה של ירושלים, חוויה למשפחה ולמטייל העצמאי.

 

1 – מסלול סיור קסום שחושף את היופי שבתוך החומות של העיר העתיקה בירושלים.​

מפתיע כמה ירושלים יכולה להפתיע מחדש גם את חוקריה ואוהביה.
שנים רבות אני מטיילת ומדריכה בירושלים ועדיין נפעמת ממה שעדיין לא התגלה.

אתאר מספר אתרים שאינם גלויים לעיני המתבונן החולף בסמטאות מבלי לדעת על האוצרות החבויים מאחורי הדלתות.

נתחיל את סיורינו בשער יפו ולאחר כמאה מטרים נגיע לאכסניה בשם פטרה.
הכניסה אליה מיד תיקח אותנו למחוזות רחוקים בעולם-אוירה של מלונות של תרמילאים כמו במזרח אסיה או דר אמריקה. תמורת 5 ₪ ניתן לעלות על הגג הגבוה ולהשקיף אל נוף מרהיב של ירושלים.

משם נרד ברחוב דוד ונפנה שמאלה ברחוב הנוצרים. מיד נתקל בשלוש חנויות בדים. כנסו לאמצעית ובקשו לראות את בד המשי הארוג ידנית. הבד הובא מדמשק ומחירו מאות דולרים למר. בחנויות אלו אוצר בלום של בדים מכל העולם. נמשיך עד הסמטה השנייה ימינה, נחלוף על פני אבני ריצוף משונות גדולות וחרוצות.
אלו אבניה של העיר איליה קפיטולינה שנבנתה במקום ירושלים אחרי שמרד בר כוכבא נכשל. האבנים הסתתרו מתחת לאדמה בעומק 3 מטרים ונחשפו תוך שיקום התשתיות. נפנה ימינה אל השוק היפה שבנו היונים ובו תוכלו לגלות את אחד מעושי החומוס הטובים בירושלים. נחצה את כיכר השוק ונגיע אל המוריסטן. שם נכנס לחצר הלותרנית לצד כנסיית הגואל(עד 1200) ונגיע לחצר יפהפיה שבסיסה בן 900 שנים.

מקום של שקט,יופי ומרגוע. בגרם המדרגות הקטן 3 צילומים בהם ניתן לראות כיצד נראה האזור לפני שקייזר וילהלם בנה את המתחם.
נמשיך אל כנסיית הקבר הנמצאת במורד המוריסטאן שמאלה. נכנס למתחם האתיופי מימין ונעלה אל הגג. נחצה את הגג ונגיע אל הקופטים.
נכנס אל הכנסייה. נניח תרומה קטנה על המגש ונרד אל בור מים ענקי החבוי מתחת לפני הקרקע. גילו מתוארך למאה הרביעית לספירה. ליודעי השירה שווה לנסות את האקוסטיקה של המקום. נסיים את סיורינו הפעם בתצפית מרהיבה מגג של בית הארחה מוסלמי מטופח ולא מוכר לישראלים.
מגג כנסית הקבר נרד אל רחוב בית הבד ונפנה ימינה אל דרך היסורים. בסופה נפנה שמאלה ונגיע אל צומת, מולנו חבויה פנינה שלאחרונה הפכה למבוקשת. בית הארחה האוסטרי. נלחץ על הפעמון ונכנס אל בית המלון הראשון של ירושלים.

נעלה אל הגג לתצפית מופלאה ונקנח את הטיול בשטרודל וינאי עם שלאג זאנה(קצפת) ומלאנז (קפה הפוך).

לעולם אל תאמרו אני מכיר את העיר העתיקה. פנינים רבות חבויות בה כדי שתוכלו כל חייכם לגלות ולהתפעם מעשרה.

2 – מסתורין וגילויים משער שכם ועד לתחנה הראשונה, מסלול טיול בעיר העתיקה בירושלים לכל המשפחה.

ככל שתטיילו יותר בעיר העתיקה תבינו שחיים שלמים קצרים מידי כדי לחשוף את כל סודותיה. כמי שמטיילת בה עשרות שנים ומובילה מטיילים ותיירים כאחד, אני משתאה כל פעם מחדש מהגילויים הבלתי נדלים שהעיר הזו מעניקה לנו.
את סיורינו הפעם נתחיל בשער שכם. מאוד נוח להגיע אליו עם הרכבת הקלה ולרדת בתחנה הנמצאת לצידו.

משמאל לשער נמצאת מערת צדקיהו שאגדות וסיפורים רבים נכרכים בשמה. המערה שהייתה מוסתרת שנים רבות על ידי השלטון העותומאני התגלתה בזכות כלבו הסקרן של אחד מחוקרי ירושלים שמצא את פתחה. המערה שימשה כמחצבה עתיקה למפעלי הבנייה המסיביים בתקופת בית המקדש השני . גודלה האדיר משמש רקע לסיפורים רבים – מכאן ברח המלך צדקיהו מהשדים לכיוון יריחו. המערה מהווה מקום התכנסות לארגון הבונים החופשים שמאמינים שהבונה הגדול- שלמה המלך, בנה את המקדש מהאבנים שנחצבו כאן.

ניכנס לעיר העתיקה דרך שער שכם שהינו הגדול והמפואר בשערי העיר, טרם כניסתנו נעיף מבט אל השער. השער שוקם לאחרונה ובקישוטי החומה העליונים ניתן לראות שחזורים שנעשו על ידי ראשות העתיקות. הבריטים, אף הם שיקמו ושיפצו את חומות העיר העתיקה ובעת השיפוץ האחרון הוחלט להתייחס למקור ולא לשיפוץ שנעשה על ידי הבריטים. השער מהווה בשבתות שוק צבעוני עשיר מאוד ואותנטי מאוד באמצע השבוע.
בצד השמאלי של הרחבה החיצונית ניתן להעיף מבט מטה אל כיכר העיר הרומית איליה קפיטולינה. כיכר זו הינה מקור השם הערבי של שער שכם- באב אל עמוד שמשמעו שער העמוד. בתם מרד בר כוכבא נהרסה העיר ירושלים או כפי שנאמר במקורות, נחרשה העיר, ותחתיה נבנתה עיר רומית שבכניסה אליה הייתה כיכר גדולה עם עמוד ומעליו ראשו של הקיסר אדרינוס. מעמוד זה נמדדו המיילים בכל המרחב. כיום ישנו מוזיאון שניתן לראות בו את שחזור הכיכר הרומית ושער הניצחון שעמד בה .
עם הכניסה לתוך העיר העתיקה ובחלופנו על פני השוק הנהדר עם בתי הקפה, המאפיות, ריח הקפה הטרי הנטחן וריח המאפים נבחר בהליכה ברחוב הגיא. הוא הרחוב השמאלי במזלג.

נהלך בשוק מקומי על שלל המאפים המקומיים, ההלבשה התחתונה שמאפשרת מבט אינטימי אל חדרי החדרים. נחלוף על פני בתים של יהודים שבחרו לגור במתחמים שבעברם היו בבעלות יהודית. אחד מהם שניתן לעבור תחתיו במעבר מקורה, היה בעברו בית הארחה בבעלות יהודית.
בשנת 1867 השתכן בו הסופר והעיתונאי מרק טווין בהיותו בקבוצה האמריקאית הראשונה שהגיעה לארץ הקודש. לפני שנים רבות אריאל שרון ואשתו לילי, עליהם השלום, רכשו מבנה זה והיום הוא מהווה שכונה יהודית קטנה בתוך הרובע המוסלמי. דגל ישראל מתנוסס על גגו וגם חנוכייה.
נדלג על פני ההוספיס האוסטרי בהנחה שכבר ביקרתם בו, הוא ממוקם בצמת ר"ח הגיא ור"ח ויה דולורוזה ונפנה שמאלה אל דרך היסורים. אחת מהדרכים המפורסמות בעולם. נא לא לדאוג בכוונתנו ליהנות ולא להתייסר.

נחלוף על פני חנויות שמוכרות איקונות ישנות או כאלה שרוצות להיות ישנות. משמאל לכביש נמצא מתחם יוני אורתודוכסי מדהים ופחות מוכר הנקרא " בית המעצר של ישו". מתחם זה נמצא היכן שהיה מתחם הפורום הרומי של העיר איליה קפיטולינה. בתוך המבנה וגם לאורך הדרך ניתן לראות מדרגה שנחצבה בתוך סלע האם של גבעת בית זיתא הקדומה. ניתן להיכנס פנימה ולהתבונן במערות שנחצבו בתוך הסלע ובהן זיזים שדרכם היו מעבירים את השרשראות שהאסירים נכרכו בהן או לחילופין בעלי החיים. המחקר האקדמי רואה במקום אורוות של החיילים הרומאים שהוצבו במצודת האנטוניה הסמוכה וכן בית מעצר. המסורת הנוצרית רואה במקום את הכלא שבו הושם ישו טרם משפטו ואילו המסורת הנוצרית החדשה רואה במקום את חדר המעצר של בר אבא, העציר שהיהודים בקשו מפונטוס פילטוס לשחרר במקום את ישו שפונטוס רצה לשחרר. כך או כך, המקום מעורר השתאות וסקרנות.

נמשיך בדרכינו אל התחנה השנייה בדרך הייסורים, אך לפני כן נכנס בדלת פתוחה ונעלה כשתי מדרגות. אנחנו נמצאים אל מול הכנסייה של מנזר נוטרדם דה ציון. כאן נוכל להביט אל הקיר הקדמי של הכנסייה בו משולבות קשתות של שער הניצחון הרומי שניצב במרכז הפורום הרומי .
הכנסייה שנבנתה בשנות השישים של המאה ה-19, נבנתה במתחם הפורום הרומי. שער זה שהיו בו שתי קשתות נמוכות ואחת גדולה במרכזו, נמצא בחלקו בצד החיצוני של המבנה, מעל פני הרחוב. ניתן גם להיכנס פנימה בדלת הבאה ולהלך על אבני הפורום, לראות את משחק המלך חרוט על גבי אבני הרחוב, אך אם נמשיך הלאה נוכל לחסוך את דמי הכניסה ולהגיע למתחם הפרנציסקאני שבתחומו אוצרות רבים- מוזיאון ארכיאולוגי מרשים שלאחרונה נפתח מחדש לקהל וכן את כנסיית המלקות, בה ישו הולקה לאחר רדתו ממצודת האנטוניה, בה נשפט על ידי פילטוס. ממול נמצאת התחנה השנייה של הויה דולורוזה- כאן נראה את אבני הרחוב המקוריות ואת חריטת משחק המלך עליהן- מסופר שהחיילים הרומים המשועממים שחקו בו בעת משפטו של ישו. האמת היא שאבנים אלו הן מהמאה השנייה לספירה, אך יתכן שהן כבר היו לפני כן במרחב.
בימי שישי ניתן להיכנס לבית הספר ממול שמהווה את התחנה בה נשפט ישו, מכאן תצפית יפה אל הר הבית. ניתן להמשיך לכוון המתחם המדהים אל סנט אנה, אך אני מציעה לחזור אל שער שכם- לפתוח את העיניים והפה. ליהנות מכל המעדנים והמאפים שחלפנו על פניהם. ללכת בעקבות ריח הקפה המעורר ולקנות קפה טרי טחון, לאכול פלאפל מצוין בפינת הרחובות הגיא ובית הבד, לקנות ירקות ושאר מצרכים במחירים מצחיקים ולשוב למאה העשרים ואחת עם הרכבת הקלה.

הטיול הוא מישורי, נוח להליכה, מוצף בתיירים ומתאים לימי שמש וגשם. רובו מקורה.

 

 

לפרטים נוספים ויצירת קשר עם צוות אגדת עין כרם, חייגו לטלפון מספר: 02-641-8682,

או השאירו פרטיכם בטופס יצירת הקשר שלנו.

 

תפריט נגישות

Call Now Button